Hem » Blog » Både tidlöst och modern på samma gång

Både tidlöst och modern på samma gång

Besticken som designades 1957 finns med i science-ficionfilmen ”2001 – Ett rymdäventyr” av Stanley Kubrick. Stolen Sjuan har sålts i över 5 miljoner exemplar och har gjort den danske formgivaren känd över hela världen. Fåtöljen Ägget och stolen Myran har aldrig gått ur tiden, och nu blir de extra heta när IKEA som fyller 75 år slår ett slag för funktionalismen och återlanserar sina gamla godingar från 50- och 60-talet. Arne Jacobsen, föddes 11 februari 1902 i Köpenhamn och utbildade sig till murare och arkitekt vid danska Konstakademin. År 1927 var han 29 år och fick sin första anställning på Paul Holsoes arkitektkontor. Bara tre år senare öppnade han sitt eget kontor där han stannade fram till sin död 1971. Han formgav bostadsområdet Bellavista och såg redan i början av karriären till att arkitektur och inredning kompletterade varandra. Flera danska designers som idag är kända hade sina första anställningar hos Jacobsen, bland andra Jörgen Möller, Hans J. Wegner, Peter Karpf och Jörgen Gammelgaard. Samarbetet med Fritz Hansen inleddes och Jacobsen tillverkade stolen ”The Bellevue Chair”.

Funktionalism är en radikal stil som under 1920-talet bröt mot tidigare designtradition. Nu blev det populärt att designa enbart utifrån funktion och skippa smyckningar och svulstiga möbler. Husen blev släta och ljusa med platta tak likt dataspelet Maincrafts kubformade byggnader. Snart fick glas, textiler och möbler samma stil när man hämtade inspiration från den ljusa framtiden och praktiska maskiner. Målet var att alla människor skulle få njuta av bostad och miljö.  Arne Jacobsen hade judisk bakgrund och bodde mellan 1943 och 1945 i Sverige, eftersom Danmark var ockuperat av tyskar. Han ritade fritidshus och formgav tyger och tapeter.

 

Stark övertygelse om succé

Tillbaka i Danmark var Jacobsen inspirerad av den amerikanska designern Charles Eames. För att tillverka de böjliga formerna behövde man komma på hur man skulle kunna formpressa en möbel i ett enda stycke. Jacobsen var den som löste problemet. Men en träffsäker känsla för proportion och oerhört målmedveten presenterade han den trebenta stolen Myran för Fritz Hansen under tidigt 50-tal och var så säker på att den skulle bli framgångsrik att han vågade erbjuda sig att köpa alla osålda stolar.

Myran producerades med nio lager formpressad ofärgad fanér i teak och två lager bomull, vilket gav en flexibel sittyta. Arne Jacobsen behövde inte köpa upp något restlager av Myran då försäljningen spreds över hela världen tillsammans med den besläktade Sjuan som kom 1955 och har sålts i mer än 5 miljoner exemplar. Samma år fick Jacobsen C.F. Hansen-medaljen och sedan formligen exploderade produktionen av möbler, byggnader, lampor, köksartiklar, dörrhandtag och accessoarer, alla i samma tidlösa stil som funktionalismen kännetecknas av.

I och med att stolarna tillverkades i 60 olika varianter med olika modeller från köksstolar till barstolar, i olika färger, ytbehandlingar och material som ask, ek, valnöt, bok, alm, furu, körsbär, lönn och läderklädsel passade de in överallt och blev dessutom intressanta objekt för samlare. En av stolarna, Grand Prix fick sitt namn efter priset som den fick på den internationella designutställningen Milanotriennalen 1957.

Fåtöljerna Ägget och Svanen som kom 1958 hade skumgummi-stoppning över ett glasfiberskal, monterat på en aluminiumram. Syftet med de organiska formerna var att kontrastera mot den strama arkitekturen i SAS Royal Hotel som designades av Arne Jacobsen.

Ägget finns här att beställa för en eggande summa på 130 000 kronor.

By | 6 augusti, 2018 | Blog