Hem » Blog » Ingen viker som Bea Szenfeld

Ingen viker som Bea Szenfeld

Hon bär alltid helst vintageinspirerade kläder och färgar håret blont.Hennes kreationer har burits av celebriteter som kulturminister Alice Bah Kunke och artisterna Björk och Lady Gaga. Men Bea Szenfeld, 46 år är ingen vanlig modedesigner.

Hon växte upp i ett fattigt Polen under 1970-talt tillsammans med sin mormor som var skräddare till yrket. I matchande vintageklänningar blev hon av mormodern upplärd i sömnadens hantverk. Här lärde hon sig att man tar tillvara på det man hade att tillgå, går någonting sönder kan det användas till något annat. Samma tänk har man kunnat se mycket av under hennes karriär som designer. Troligen var det också här hon fick sin höga arbetsmoral ifrån, under uppväxten fanns det helt enkelt inte utrymme för att slöa. Man höll sig framme när mat och arbetsuppgifter delades ut.

Bea i Sverige

Livet tog henne senare till Sverige, och 2002 tog hon examen från erkända Beckmans Designhögskola i Stockholm. Året därpå fick hon sitt stora genombrott genom tv-serien Fashion House som hon vann och resulterade i ett åtta månader lång praktik vid Stella McCartneys modehus. Bea startade sedan upp sitt egna modehus, där hon designade plagg till både kvinnor och män. Efter fem år la hon dock ned sin kommersiella verksamhet och ”konverterade” som hon kallade det till konstvärlden. Hon började intressera sig för olika typer av material, och hur det kommer sig vet hon knappt själv men de senaste 13 åren har Bea Szenfeld gjort sig känd som hon som jobbar med papper. Det klipps, viks och klistras ihop och hennes skapelser blir ett originellt möte mellan mode och konst. Det är pilligt, och tidsödande. Ett plagg tar mellan fyra till sju månader att färdigställa. Det är verkligen haute couture när det är som bäst.Bea Szenfeld jobbar med alla olika typer av papper. Allt från hård kartong, dasspapper och det tunnaste silkepapper. Tyvärr blir hennes kreationer inte alltid så långlivade, papper är ett känsligt material och tål inte hur mycket behandling som helst. Ska någon bära hennes plagg till röda mattan får man vara extremt försiktig då man kanske ska in och ut ur en taxi, det kanske blåser och i värsta fall kanske det regnar. Papper är trots allt bara papper. Detsamma gäller hennes kreationer som visas upp på utställningar. Hon skapar gärna stora verk och de kan vara svåra att frakta och sedan montera upp i en utställningshall. De blir solblekta av att stå i ljus och mjuknar vid all hantering. Pappersverken har därför bara en förväntad livslängd på cirka fyra år. Sedan åker de till pappersåtervinningen.

Bea i Sverige

Under våren 2018 har man kunnat beskåda Bea Szenfelds skapelser på Östasiatiska Museet i Stockholm. Utställningen var som en hyllning till pappret, dess historia och dess oändliga möjligheter något som Bea alltid visar på genom sina kreationer. I juni plockades hennes del ned från utställningen, bland annat en enorm gorilla som egentligen var en handväska. Hon har lyckats med det nästintill omöjliga, hon har lyckats skapa sig en nisch i den hårda modebranschen. Man kan kalla henne mer än bara designer, hon är en förkroppsligad kreatör. Hon nöjer sig inte och är inte förutsägningsbar vad gällande material, färg eller disciplin. Oavsett vad Bea Szenfeld hittar härnäst så har alla ögonen på henne.

 

By | 15 maj, 2018 | Blog