Hem » Blog » Om möbeldesignern Carl Malmsten

Om möbeldesignern Carl Malmsten

Hållbar utveckling, ett begrepp som knappast fanns 1888 när Carl Malmsten föddes i Stockholm. Likväl var det just social hållbarhet, lokala råvaror samt anor och historia som möbelmästaren brann för. Att dessutom sträva efter att få design och kvalitet tillgängligt för den breda massan, för den vanliga människan och inte bara någon överklass, är verkligen något som man kan förknippa med Carl Malmsten. Carl Malmsten föddes och växte upp i en välbärgad familj i Stockholm. Med en far som läkare kom det sig naturligt att unge Carl skulle läsa vidare och ta studenten. Men det var just där, vid studenten, som de akademiska studierna upphörde, då skolbänken inte var något för den unge mannen. Konsten kallade och efter en tids svårare sjukdom under sin värnplikt fick Carl Malmsten chansen att ge upphov för sin konstnärliga ådra. I stället för en lärare i katedern var det naturen som gav Carl Malmsten inspiration till att vara kreativ. En inspirationskälla som kom att följa honom livet ut och som återspeglas i princip alla hans verk. Intresset för konsten, former och estetiken var starkt och snart började han som snickarlärling följt av idogt studerande på egen hand. Från sin alldeles första riktiga inredningskollektion – 1916 – då han vann första pris vilket var äran att få utsmycka huvudstadens stadshus (Rådsalen), började Carl Malmsten leverera ny spännande inredningsdesign på kontinuerlig basis. Tanken att tillgängliggöra exklusiv möbeldesign till vettiga priser och av hög kvalitet måste man verkligen säga att Carl Malmsten lyckades med. Idag finns det spår av Malmsten i var och vartannat hem och hushåll. I finare rum och i enklare boningar. Från att, redan under sin aktiva tid på tidigt 1900-tal, ha ett extremt inflytande över svensk heminredning, offentlig möbeldesign och formgivning rent allmänt, har han idag blivit mer aktuell än någonsin. Carl Malmstens inlägg i samhällsdebatten går hand i hand med nutidens tankar om att bygga för framtiden ur ett mångfacetterat perspektiv.

Klassisk svens möbeldesign

Formgivningen som Carl Malmsten skapade går i typisk svensk klassicism-anda. Trots att mycket av vad han har skapat är extremt praktiska (vilket är en  av orsakerna till att de finns i så pass många hushåll och på allmänna lokaler), var han starkt emot funktionalismen. Enligt Malmsten var det ett otyg där skönhet gick förlorad på en bekostnad av en slags påhittad funktionalitet. Bland Carl Malmstens möbler finns många välkända designer. Bland annat Lilla Åland, en pinnstol som reflekterar den nordiska skörheten, det naturligt stilrena och komforten som Malmsten förespråkade. Att få in tradition, gediget hantverk och naturen i sina möbler var viktigt för vår svenska alldeles egna klassicismens möbeldesigner. Sällan har en formgivning och moralisk filosofi överlevt så länge och kommit att bli mer aktuell än någonsin som Carl Malmstens. Uppskattad och utbredd. Använd och älskad.

Möbeldesignern har fått flera stora uppdrag, däribland att inreda Ulrika slott som gåva åt kungen och hans blivande drottning (1923), att inreda Stockholm stads Konserthus (1925) och att i FN-huset i Genève formge möblemanget i Rådpresidentsrumemt. Med verk som fåtöljen Farmor, bordet Visingsö, soffan Samspel och många andra särpräglade möbler med enhetlig stil har Carl Malmsten erövrat det svenska hemmet. Hans eviga möbler gjorde och gör än idag vardagen betydligt vackrare och skönare. Livet ska vara bekvämt för kroppen och att se på.

 

 

By | 11 juli, 2018 | Blog